16/12 Vi seglar över till Las Palmas.

Vi är nu tillräckligt friska för att vi ska kunna segla de 53 m till Las Palmas. Vi har en hygglig väderleksutsikt och ger oss av precis när solen går upp.

Det blir bra med vind från SSW de första timmarna. Sedan minskar vinden och vrider till ost och det går helt enkelt inte att segla i den swell som är 1,5 m och kommer från ost. Det blir till att motorsegla i den svaga vinden på 2-3 m/s. Resultatet blir att vi gör ganska dåligt fart. När solen går ner ökar vinden och vrider till SE och vi tar ut ett slag tillräckligt långt österut för att efter att vi slagit kan ligga ner till hamnen i Las Palmas.

En film från överfarten. Den är ämnad för barnbarnet. Pia brukar inte låta riktigt på det här sättet. (Jaja betyder farfar på mandarin. Barnets mor är från Kina,)

Sture har lyckts ordna en permanent plats på ”Jollebryggan” där man inte behöver oroa sig för ARC-båtarna och vi behöver inte vara på plats redan i slutet av Juli. Vi är väldigt tacksamma för hans insats så att vi slipper bråka med marinan här.

Vi kommer in och förtöjer vid klockan 22:30. Verkligen skönt att kunna komma till ro och inte behöva planera någon seglats på länge.

Las Palmas.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

19/10 – 15/12 Väntan på att bli friska.

Pia har haft en ihållande hosta som vi tror var mycoplasma. Hon har varit väldigt matt och att ta en promenad har varit väldigt påfrestande.

Varvet i Anaga där båten legat på land hade lyckats boka in oss här i Santa Cruz för en vecka. Vi är inte särskilt pigga på att behöva flytta oss innan Pia känner sig bättre så när vi anlände frågade jag på kontoret om det fanns möjlighet att få ligga kvar. Jag blev uppmanad att komma in 2 dagar innan veckan var slut. Följaktligen går jag bort till kontoret och blir glatt överraskad när jag kan betala för en månad. Vad skönt!

Det var en himla tur eftersom efter ytterligare några dagar får skepparen samma symtom som Pia. Jag blir senare sämre och min syresättning sjunker såpas att vi ber kontoret kalla på en taxi och vi åker in till sjukhuset. Väl där är det lite osäkert var vi skall gå in. Vi hittar en dörr där det står Hopital någonting. Där inne är det kö till personalens bänk och alla stolar är upptagna. Jag känner att jag inte kommer att klara att stå upp särskilt länge så jag lägger mig raklång på golvet. Det får fart på personalen och snart är jag omringad av dom som undrar hur akut min situation är. Efter att vi förklarat oss visar det sig att vi skall in i en annan entré och en trappa upp. Att lägga sig på golvet medförde i alla fall att vi slapp köa i onödan.

Jag reser mig och vi går ut och sedan in i rätt ingång och tar hissen upp till akutmottagningen. Jag blir inskriven och efter en stund får jag träffa läkaren som skriver ut en antibiotika som ska verka mot mycoplasma.

Medicinen ska tas 3 ggr./dygn med 8 timmars mellanrum. Efter att ätit medicinen några dagar börjar jag må väldigt illa 4-5 timmar efter att jag intagit den. Varje gång spyr jag 3 ggr. Jag härdar ut 2 dagar men orkar inte fortsätta kuren de sex dagar den var ordinerad utan skippar de 3 sista tabletterna.

Det tar flera veckor innan vi återfår konditionen och i början är det en pärs att tvinga sig ut för att handla mat. Som tur är finns det en liten Sparbutik inte så långt från hamnen.

Här är lite bilder från Santa Cruz.

Den torrlagda fontänen som vi kan ta en genväg över.

Hit till Santa Cruz anländer en massa kryssningsfartyg vilket resulterar i ett lämmeltåg av resenärer på kajen och ibland är det svårt att kryssa mellan alla människor.

En av dessa kryssningsfartyg.

Det har kommet in en mastodontbåt. Den är 64 meter lång, nästan 13 meter bred och väger 655 ton. Den är alltså betydligt bredare än vår båt är lång och väger 100 gånger så mycket. Båten heter ”Spirit of the C’s” ifall ni vill söka mer information på nätet.

En stor segelbåt.
Lämmeltåg.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

18/10 Vi går till Santa Cruz.

Idag gick vi för genua och maskin den korta sträckan till marinan i Santa Cruz. Det var inte mer än 3 Nm men sjön var ganska otrevlig.

Vi kommer in i hamnen och ropar upp marinan och blir guidade in till en plats vid den norra betongpiren.

På plats i Santa Cruz på Teneriffa.

För att lättare komma iland och ombord byter jag ankare till det gamla Deltaankaret som vår eminenta stege passar så bra på. Vi kommer troligen inte att ankra på väldigt länge och nog inte att sakna vårt Vulcanankare som vi skaffade i USA. Det var till salu på Amazon till halva priset eftersom det hade något skönhetsfel som man väl knappast bryr sig om när det gäller ett ankare.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

17/10 Sjösättning.

Äntligen kommer vi i sjön. Livet ombord är mycket enklare när man slipper ligga på land. Bara att ta sig ombord är sp mycket lättare och man slipper skita ner däck och sittbrunn med smuts från varvets platta.

På väg att lyftas.

Efter sjösättning flyttar vi båten till brygga där vi har fått tillåtelse att ligga över natten.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

9/10-16/10

Vi jobbar med att få Trud i ordning inför sjösättningen.

Pia är ganska matt så det mesta får jag fixa. Även vandra någon halvannan kilometer till byn som ligger längre norrut för att inhandla mat och dricksvatten.

Vi lämnar sprayhooden till varvet för att få den tvättad efter att den blivit besprutad med hydraulolja när båten lyftes upp på land. Resultatet blir sisådär precis som vi befarat. Inte så mycket att göra åt. Funktionen är det inte något fel på så det får väl var så.

Det är ganska varmt vilket gör att jobbet inte går med någon rasande fart.

Skepparen råkar få 39 graders feber ett par dagar men repar sig sedan snabbt.

Publicerat i Långsegling. | 1 kommentar

8/10 Åter till Trud.

Tidigt i dag morgon tar vi, Pia och jag en förbeställd taxi till Landvetter föra att flyga ner till vår båt som ligger på Teneriffa.

Det blir en i tid lång resa. Taxi till Landvetter, Flyg till London Gatwick, sedan tåg till London Luton, flyg till Teneriffa Syd. Därifrån blir det buss till Santa Cruz och sista biten lokalbuss till varvet där vår båt ligger. Vi hade incheckat bagage eftersom vi har med oss verktyg som inte är tillåtet som handbagage. Det var lite av en balansakt att planera tåget till Luton. Man skulle ha tillräckligt med tid att hinna plocka upp det incheckade bagaget efter ankomst till Gatwick, förflytta sig till tåget och sedan vid ankomsten till Luton ha tid att checka in bagaget. Tågresan tog 1,5 timmar och tiden mellan ankomst ankomst och avgång var 4,5 timmar men vi hade tur och planet från Göteborg var inte försenat. Man vill ju helst flyga direkt men så här års flyger inte Norwegian mellan Göteborg och Kanarieöarna.

Vi är framme vid varvet 21:30-tiden och blir insläppta av nattvakten som är förvarnad om vår ankomst.

Det är skönt att få lägga sig i våra härliga kojer. Det ska tilläggas att Pia inte är helt kry så resan har varit extra jobbig för henna.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

9/7 Hemfärd.

Jag stiger upp halv 6, äter frukost och samlar ihop mina väskor och är på busshållplatsen en halvtimma innan den ska komma. Då inser jag att jag nog inte stänkt luckorna till ruffen eftersom jag i sista stund blev distraherad av att hälla ut vattnet ur spannen och ställa den uppochner på sittbrunsdurken.

Nu var jag ju ute i god tid och kunde hasta tillbaks och rätta till min glömda åtgärd. Gallret hade jag satt på plats och låst så det var bara att resa stegen och stänga luckorna så kunde jag gå tillbaks till busshållplatsen och vänta några minuter innan bussen anlände.

Det blev byte på centrala busstationen i Santa Cruz och det var buss 10 som gällde för vidare transport till flygplatsen. Jag hade lite svårt att med google maps inse vart jag hittar hållplatsen för den bussen så jag gick till informationen och frågade. Det visade sig att bussen avgick från ett ställe inte mer än 5 meter från där jag stod vid luckan hos informationen. Är man blind eller ? Nja, jag var ju väldigt koncentrerad på att hitta just informationen så jag kollade i det skedet inte runt så särskilt mycket.

Jag ställer mig i kön till bussen och snart är vi ombord och iväg mot flygplatsen. Jag har redan checkat in via webben och har boardingkortet i mobilen och något bagage att checka in har jag inte så jag beger mig till säkerhetskontrollen direkt. Jag har med mig en väldig massa elektronik så det blir till att lassa upp många lådor på bandet som ska röntgas. Det blir inga anmärkningar även om dom backade tillbaks min stora väska och kollade en extra gång.

Vi kommer iväg i tid och är på väg till Zürich. Snabbt går det. Vi är framme en halvtimma tidigare än angiven ankomsttid. Nu spelar det inte någon roll för mig eftersom mitt plan till Göteborg inte avgår förrän klockan 21:25. Jag har nästan 5 timmar att slå ihjäl innan jag kan borda nästa plan.

En sak som är bra här är att jag kan vara kvar i utrikeshallen och behöver inte gå igenom någon säkerhetskontroll igen innan flyget till Göteborg avgår.

Klockan 21 bordar jag planet. Det händer sedan inget förrän klockan är nästan 22. Vi blir 20 minuter sena innan planet lyfter men vi har medvind och flyger ikapp detta och landar på utsatt tid.

Jonas och Pia är på väg för att hämta mig men en lastbil har fattat eld på 40’ian och motorvägen är blockerad men efter en stund har brandkåren gjort sitt värv och trafiken kommer igång igen.

01:30 är vi ”hemma” i Kärna och snart kan vi gå till sängs efter lite nattamat.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

8/7 Idag ska hon upp på land.

Båten skulle lyftas idag men det visar sig att generatorn på travelliften är kaputt så jag får avvakta.

Jag har haft mina föraningar om att något sådant här skulle kunna hända så jag har avvaktat med att boka någon flygbiljett tills båten står på land.

Vid 2-tiden har dom lyckats ladda batteriet på maskinen och jag kan backa in Trud i travelliftens ficka och Trud kommer upp på land.

Efter en lätt rengöring med högtryckstvätt sätts hon på plats. Det är väldigt lite beväxning på skrovet.

Trud får vila på land.

Tyvärr visar det sig att maskinen sprutat hydraulolja på båten och tyvärr också på sprayhooden. En av de anställda säger till mig att jag ska lämna den till dom när vi är tillbaks så ska dom tvätta den för oss. Vi får väl se om det går att får bort oljan.

Malplacerad hydraulolja.

Som tur var hade jag hunnit plocka in biminin så den blev utan hydraulolja.

Jag bokar flyg till Göteborg som avgår klockan halv 10 i morgon.
Det blir till att åka buss till den södra flygplatsen och det tar 1 1/2 timma att ta sig dit så jag ställer väckarklockorna på halv 6.

Det ska bli verkligen skönt när jag väl sitter på bussen i morgon.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

7/7 Torkar rent under motor och i kölsvin.

Det är ett ganska söligt jobb att göra rent på dessa ställen men efter någon timma är det nu helt torrt under motor och i kölsvinet. Det går åt en wetextrasa och en hel del hushålspapper för detta söliga jobb. Det är också rätt besvärligt att liggandes på durken nå ända ner i botten av kölsvinet.

Jag hinner också med en del andra mindre bestyr idag.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

6/7 Hittar dieselläckor.

Det har samlats lite diesel under motorn.

Eftersom jag ligger bra till med förberedelserna tänkte jag ge mig på att försöka leta rätt på var läckan befinner sig någonstans.

Jag torkar rent runt insprutningspumpen på motorn och låter matarpumpen vara på. Efter en liten stund börjar det svettas runt det aktra högtrycksrörets anslutning. Ok, här har vi en läcka.

Jag kollar i reservdelskatalogen och identifierar vilken packning/o-ring som behöver bytas och beställer ett antal hem till Sverige så får vi ta med oss dessa när vi återvänder senare i höst.

Jag tycker ändå att denna läckan är för liten för att det ska vara den enda läckan så fortsätter sökandet. Det visar sig då att slangklämman på returen till tanken inte är helt tät. Jag drar åt den och nu verkar den tät.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar