11/8 Vi lämnar Dublin.

Vi hade tänkt gå härifrån kl 09:00 och hade blivit lovade att det skulle finnas folk på marinan då så att vi kunde lämna tillbaks passerkortet och få igen depositionen, EUR 20. Men se där var icke någon representant för marinan men i vestibulen satt där en medlem som visste telefonnumret till de ansvariga och han hjälper till och ringer. Efter lite snack dem sinsemellan langar han upp pengarna och jag lämnar över kortet. Så var vi redo att släppa tamparna.

Lite vemodigt var det att lämna Jonas. Nu vet vi inte när vi kommer att ses IRL igen. Det är ju i alla fall tur att Skype finns.

Vi ropar upp hamnkontrollen och får besked om att det är ok att gå ut. När vi kommit ut står det en fin västlig bris och vi kan segla. Hurra, det var länge sedan. Men lyckan blir kortvarig. Snart dör vinden och för att hinna fram innan tidvattnet vänder får det bli motor igen. Suck.

På eftermiddagen kommer vi fram till Arklow. En fin marina med pontonförtöjningar.

Vi tar en promenad tänker vi men det verkar som vi är inlåsta. Vi återvänder till båten. Vi tycker detta är lite märkligt. Är vi farliga på något sätt och skall byborna skyddas från seglare. Vi diskuterar detta och kommer fram till att så kan det ju knappast vara. Skepparen går och kollar en gång till och hittar en knapp för att låsa upp grinden. Men, om vi går ut kommer vi ju inte in i stället. Man måste ha en kod och den har vi inte så vi glömmer detta med att besöka byn. Vi sätter oss i sittbrunnen och njuter av solen, en drink och en bok.

Vi befinner oss inte så länge i detta underbara tillstånd för snart kommer det in en stor, hög 42-fotare med 2 personer ombord. De lägger sig vid sidan om oss och nu är friden all. Det skall duschas och värre tryckvattenpump till att låta har vi aldrig varit med om. Den låter som en mistlur med ett återkommande bröl var 3:dje sekund. Efter en bra stund har dom tydligen blivit rena men också frusna. På med dieselvärmaren som brölar den med men nu mer kontinuerligt. Knappast så mycket trevligare. Varför måste allting föra ett sådant oväsen ?

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.