Det blir tidig avgång idag. Vi kom iväg tjugo i fem. Dagens etapp är 67 nm. Därför går vi i denna okristliga morgontimma. Det finns nämligen ingen vind så vi får gå för motor och vi vill inte brassa på för mycket då dieselförbrukningen ökar kraftigt med ökad fart. Så för att vara säkra på att komma fram i dagsljus går vi så tidigt. Vi kör motorn på 2200 rpm och gör då ca 5 knop.
Vid halv 1 kommer det lite vind och vi stöttar med enbart stor till att börja med. Efter hand ökar vinden. Ett tag funderar vi att sätt gennakern men vis av tidigare erfarenheter så avvaktar vi en stund. Snart blåser det alldeles för mycket för det seglet så det blir spirad genua i stället.
Vinden fortsätter att öka och vi får reva både stor och genua. Det är skönt att slippa gå för motor. När vi närmar oss Figueira da Foz piper det i rätt ordentligt och vi gör 6,5 – 7 knop mest hela tiden.
Skepparen har varit lite bekymrad över infarten till hamnen. Där finns en sandbank som enligt sjökortet skall ha ett djup på ca 4 meter vid lågvatten. Blåser det hård västlig vind så är det direkt farligt att gå in över den. För några år sedan slog en båt runt som försökte sig på detta. Skepparen lyckades inte ta sig i land och överlevde inte.
När vi närmar oss ser vi att ett lastfartyg är på väg ut. Det har ett djupgående på 6,4 meter och vi ser att det inte är några brytande sjöar vid infarten så då kändes det bra att fortsätta in i hamnen. När vi går in ser vi på ekolodet att djupet vid infarten aldrig understiger 9 m så det var nog muddrat ordentligt. Vi kommer in och förtöjer vid en av pontonbryggorna.
Efter halvannan timma kommer ”Hakuna Matata II” in. Vi har informerat dem om att det är lämpligt att förtöja vid ankomstkajen för då slipper man går runt som vi fick göra. Problemet är bara att den är upptagen av 2 båtar. Jag står på pushpitten och gestikulerar för att visa Hakuna Matata att dom kan lägga sig vid sidan om oss.
När jag står där uppe hör jag en röst från bryggan som undrar om jag behöver hjälp. Det är Tord i Ayla som vi träffade i Baiona. Dom skall tyvärr gå tidigt nästa morgon.
Nedan finns en bild på den långa bryggan vi fick gå för att komma iland. Lika långt tillbaks på land fick man gå för att komma till hamnkaptenen för incheckning.