29/3 Rostande vant.

Året var 2011 och vi skulle segla till Scotland och deltaga i Malt’s Whiskey Cruise. Då passade vi bl.a. på att uppgradera alla vant och stag från 7 till 8 mm. Alla utom häckstagen vill säga. Dessa var ju 7 mm och dubbla så de var rejält dimensionerade redan innan. Dock så bytte vi till nya av samma dimension.

Efter sommaren tyckte jag att en av kardelerna verkade rosta och anmärkte på detta hos leverantören, Viking Yachting i Fiskebäck. Svaret jag fick var då att jag skulle använda wiretvätt. Jag var tveksam till om detta verkligen var ett bra sätt åtgärda problemet.

Nu kommer vi till det intressanta. Sture på Missy hade varit uppe i riggen och på vägen ner kände han ett hack i toppvantet när han han gick ner. Vid noggrannare inspektion konstaterade han att en kardel var av. Det var så att Missy’s vant uppgraderades samma vår som våra vant och detta skedde också hos Viking. Det är alltså troligt att wiren kommer från om inte samma rulle så i alla fall från samma batch.

På Trud’s rigg har det inte gått lika långt vad beträffar den ena kardelens upplösning men det är säkert bara en tidsfråga. Vår rigg har ju mest legat i garaget då båten legat på land i 2 år och dessförinnan endast seglats 2 somrar.

Så här ser ett av Missy’s vant ut.

En kardel har rostat av.

En kardel har rostat av.

Till vänster i bilden ser man den rostiga kardelen varv efter varv.

Till vänster i bilden ser man den rostiga kardelen varv efter varv.

Vi har kontaktat Viking och det verkar som att dom kommer att ersätta oss för vanten vilket vi tycker är mycket bra av dom. Vi kommer att få nya vant pressade här i Las Palmas. Missy’s måste bytas innan man vågar segla med henne men våra kan vi säkert använda under sommaren och få nya gjorda när vi kommer tillbaks hit i November.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.