Idag hade vi tänkt gå från viken här i Morre Jable. Efter frukost gör vi oss klara för att ta upp ankaret. Vi startar motorn och spelar hem ankarkättingen så att skepparen kan kan ta loss ankarkroken med linan och ryckdämparna. Då ropar Pia att motorn stannat.
Vi har inte tagit upp ankaret ännu och låter det ligga för att undersöka vad som är orsaken till att motorn stannat. En dieselmotor behöver 2 saker för att funka. Kompression och bränsle. Vi konstaterar rätt snabbt att det är luft i glaskoppen vid bränslefiltret. Luft gillar inte dieslar så detta verkar vara orsaken till att den stannade.
Det visar sig väldigt svårt att avlufta bränslesystemet. Det verkar komma in ny luft hela tiden. Efter lite fundering kommer vi till slutsatsen att luften måste komma in innan den elektriska bränslepumpen som hämtar upp bränsle från tanken eller så är det så att bränslefiltret är så igensatt att det bildas ett undertryck efter detta.
Ok, då byter vi filtret och provar. Det är aldrig bytt så länge vi haft båten. Skäms på dig Hasse! Vid kontroll av det gamla filtret tycks det ändå inte vara särskilt igensatt men vi byter i alla fall så är det nytt.
Vi försöker lufta systemet med det nya filtret men det är ingen skillnad. Det är inte möjligt att bli av med luften i glaskoppen under filtret. Nähä, då var det inte det som var problemet.
Då får vi förmoda att hela sträckan från bränslepumpen till ingången på högtryckspumpen har övertryck och kan därmed inte suga in någon luft. Då återstår det inte någon längre sträcka där luften kan komma in i systemet. Endast slangen mellan bränslepumpen och tanken och röret ner i botten av densamma.
Vi fyller en 4 liters fotogendunk med diesel och ansluter den till ingången på bränslepumpen och se, då är det inget problem att få ut all luft och därefter går motorn fint i över en halvtimme. Nu vet vi var felet inte är och det är på rätt många ställen. Snarare vet vi att felet befinner sig på ett väldigt fåtal ställen, slangen ner till tanken eller i tanken. Nedan ser vi arrangemanget med bränsleslang och luftning.
Efter allt meckande är nu klockan så mycket att vi inte vill ge oss iväg idag då vi i så fall kommer att komma fram i mörker till vår destination som är tänkt att bli Gran Tarajal.
Nedan kan vi se att tunneln blivit ordentligt igensandad efter traktorförarens ansträngningar.
Ibland har det sett ut så här när vi legat här. Jag tror att det högsta berget på Fuertoventura ligger här och det är nog därför vi får dessa fallvindar med höga vindhastigheter emellanåt.