Idag har vi haft lektion i splitsninngsarbete på 3-slage lina. Först demonstration av hur man gör. Sedan blev det examensprov som bestod av att splitsa en ögla på en lina. Jätteduktigt Petra. Den blev med beröm godkänd. I morgon kanske det blir övning i hur man gör ögla på dubbelflätad lina.
Vi tyckte att släpgeneratorn inte hade gett någon vidare ström på ett tag. När man gör 6 knop skall det surra från den. Något som inte har hörts under senaste dygnet. Skepparen bestämde sig för att ta upp den och kontrollera om allt stod rätt till. Det visade sig att propellern hade blivit inlindad i ett smalt plastband. Det var lite lömskt eftersom linan snurrade ändå men kanske lite sakta. Det är svårt att avgöra. Nu efter rengöring laddar den fint igen. Det är lite besvärligt att ta upp linan när man seglar så fort som 6 knop. Om man tar tag i linan och stoppar propellern och sedan halar hem linan korvar den sig något alldeles förfärligt eftersom propellern vill sno den. Man måste koppla loss linan från generatorn och släppa ut änden bakom båten så att den har en chans att sno tillbaka sig. Detta kan ha sina risker för om man tappar taget är lina och propeller förlorade. Jag låter därför linan gå runt ett av rören i puchpitten. Skulle man tappa taget har man en chans att få fatt på linan igen.
Vi har mailat segelsömmare i Mindelo och se, hamnkaptenen ha svarat att han kommer att göra sitt bästa. Dom skall ha 2 st. professionella symaskiner någonstans i stan så det kommer nog att ordna sig.
Idag var det fredagsmys med tacos med ett lite glas rödvin. Trud skuttar en del i vågorna så vi fick spänna fast glashållaren med spännband i bordet för att inte riskera att få vinfläckar på våra nya dynor.
Dygnsdistansen idag blev 120 Nm och vi hade då 145 Nm kvar till Mindelo. I skrivande stund har vi 93 kvar och hoppas komma fram innan mörkrets inbrott i morgon.
Busvissling till Petra. Lycka till med nästa uppgift. Kram till er alla
Åhh! Vad härligt ni har! Vi följer er på bloggen och marinetraffic. Må gott och var rädda om er.
Cecilia och Håkan på Relief