I går hade vi bjudit in besättningen Werner och Annemarie på den tyska båten på en öl som ”sundowner” i vår sittbrun. Jag passade då på att fråga Werner om han ville ha lite hjälp med att lyfta ur motorn som läckte en massa olja. Jodå det var han tacksam för och vi bestämde att han skulle ropa på VHF’en när det var lämpligt för att komma över.
Dom har legat upplagda på Brian’s varv en längre tid. Nu hade båten varit här i 2 år och dom hade precis tänkt ge sig av men efter sjösättning visade det sig att motorn läckte stora mängder olja. Detta måste fixas innan de kan ge sig av norrut. Brian på varvet här hjälpte dom med att få till stånd en dispens tills dom är färdiga med motorn. Annars är det så att man måste importera båten och betala moms vilket ju blir rätt mycket pengar.
Dom har lagt sig vid Brian’s pontonbrygga och efter frukost ropar Werner och jag tar mig in till honom och vi startar arbetet. Det är rätt mycket att lossa och varmt är det så det blir ganska svettigt. Motorn väger drygt 350 Kg. Werner hade redan demonterat rattstyrning och durken.
Efter mycket skruvande lyckades vi få upp åbäket m.h.a. 2 st. kättingspel hängande i bommen. Kättingspelen lånade Brian ut. Under hela dagen har jag ett utmärkt tillfälle att fördjupa mina kunskaper i det tyska språket. Speciellt gäller detta mekaniska facktermer så som drehen, getriebe, schraubendreher o.s.v.