Igår skulle vi åkt pirog tillsammans med en av de andra besättningarna uppför floden för att titta på en indianby som ligger i Surinam.
Strax innan vi skall stiga ombord på pirogen kommer en herre och meddelar att det inte blir någon flodfärd eftersom skepparen just råkat ut för en trafikolycka och brutit armen.
Nu blir färden av idag i stället.
På bilden nedan ser vi hur pirogen som vi färdades i såg ut. Dom är ganska snabba och drar upp väldigt lite svall vilket tyder på att dom är ganska ekonomiska. Här har vi kommit fram till indianbyn. Indianerna är mycket påverkade av det moderna samhället så det var inte frågan om att man fick se hur de levde förr. Dom hade dieselgeneratorer och parabolantenner och barnen satt och spelade spel på sina telefoner.
Ett intressant besök var att få titta på hur dom bygger sina piroger. Varvet som fanns här höll just på att färdigställa en stor pirog som vi antar skall användas till att frakta varor på floden.
Båten var säker över 20 meter lång. Tillverkningstekniken är lite intressant. Man tar ett stort träd lika långt som båten skall bli. Längs stammen hugger man en skåra och tar ut innandömet så mycket att det finns material kvar som motsvara önskad tjocklek i båtens botten. Sedan eldar man i stocken och vrider ut ”skalet” så att det blir som en lång kölplanka. Sidorna på båten utgörs sedan av breda plankor som nitas mot kölen och spanten.
Nedan ser vi hur man påbörjat bygget av en mindre pirog. Det vi ser på bilden kommer till slut att vara botten på båten när man vridit it stocken till en nästan platt planka.
Jättefina bilder och intressant att höra hur en sådan pirog blir till.