Resten av gänget åkte iväg på en utflykt till ett vattenfall där man kunde bada.
Vi var lite skärrade efter gårdagens traumatiska händelse. Vi ville också försöka att reda ut vad som var problemet med dingemotorn så vi avstod från att följa med på dagens tur.
Tintin’s besättning har varit väldigt hyggliga och erbjudit sig att skjutsa oss iland när vi vill komma dit och har gjort så vid några tillfällen men det känns lite jobbigt att vara beroende av andra. Problemet är också att nu efter att vi ankrat om så ligger vi så långt från dingydocken att vi inte vill kör motorn den sträckan eftersom den då säkert blir överhettad.
Vi stannar hemma och fortsätter med felsökning på motorn.
Om det nu inte är termostaten så kanske det kan vara impellern som är dålig. Jag monterar av nedre delen av motorn och ser då att 2 pinnbultar har gått av. Jag provar impellern genom att montera borrmaskinen och se om det kommer vatten ur pumphuset och det gör det. Jag är lite osäker på om flödet är tillräckligt så jag paddlar över till en av de andra båtarna för att höra vad skepparen där tycker. Han anser att det flödet är helt ok. Jag får även ett andra uttalande med samma åsikt.
Det var ju nedslående.
Jag vill i detta skede inte demontera impellern eftersom det då garanterat kräver att pinnbultarna måste bytas och några sådana har jag inte med i reserv.
Jag går vidare och demonterar kraftpaketet, d.v.s. tar bort motorn från riggen. Efter att motorn tagits bort går det att inspektera kylkanalerna och dessa verkar rena och fina.
Detta verkar mystiskt. Ett problem är också att jag måste tillverka nya packningar om jag vill få ihop och kunna använda motorn innan vi kommer till Trinidad.
Man frågar sig då vad orsaken till överhettning kan vara om nu termostaten är utesluten, kylkanalerna är rena och fina och vattenpumpen verkar fungera som den ska.
Jag får sova på saken men det är inte så lätt när man ligger och funderar. Dessa funderingar visar sig vara väldigt fruktsamma för när jag ligger där i kojen och i tanken bearbetar den information jag har inser jag att de 2 pinnbultarna som är sönder kan medföra att när det blir mottryck i vattenflödet så öppnar sig ena sidan av pumphuset och suger in utgående varmt vatten. Detta verkar vara en rimlig förklaring så då är det bara att demontera pumphuset.
Här ser vi att de 2 aktra pinnbultarna har gått av och spolats ut med avgaserna och utgående vatten.
Pinnbultarna sitter skruvade i undre delen av riggen som är aluminium. Det kan vara svårt att få loss skruv som sitter i aluminium och jag är beredd att värma dessa med en blåslampa men det visar sig att de trots allt lossnar m.h.a. rörtången.
Nu har jag ju inte sådana pinnbultar men jag har långa M6 skruv som jag kapar av skallen på så blir de fina ersättningar.
Så här såg det ut efter att pinnbultarna ersatts och pumpen monterats ihop. När jag nu testade pumpen med borrmaskinen verkade den ge betydligt högre tryck. Det gick inte längre att stoppa vattenflödet ut från pumpen. Detta verkar lovande.