Efter att vi checkat ut lämnar vi Carriacou för den korta biten upp till Union Island.
Jag hade skrivit in alla uppgifter i Sail Clear som det heter. Det är ett internetbaserat system för in och utcheckning som skall göra att det är väldigt enkelt med det administrativa. Nu visade det sig att dom inte hade något internet så det blev till att fylla i alla uppgifter för hand i 4 exemplar. Man kanske skulle starta ett företag som producerar karbonpapper för det är en sällan skådad åtgång på den varan. Även kopieringsmaskiner skulle det nog vara en strykande åtgång på. Vi har sett vid flera tillfällen att när man fyllt i alla uppgifter i 4 exemplar tar immigrations eller tullpersonalen och går till kopieringsmaskinen för att producera ytterligare exemplar av de ifyllda dokumenten. Man undrar vad dom ska ha alla dokument till och vem är det som sitter och läser alla dessa papper.
Sträckan upp till Union Island som är en del av St. Vincent är så kort att vi inte bryr oss om att sätta segel.
Väl framme skall det ju klareras in. Vi träffar på en svenskt med familj i båten Indigo Summer och de kan berätta var Customs ligger någonstans.
Vi dingar in till dingedocken. Det är en väldigt fin dingedock med en tunnel eller bro och innanför förtöjer man.
Vi hittar customs men vi är 5 minuter för tidiga för enligt skylten på väggen har dom lunchstängt mellan 12 och 13. Medans vi väntar in att lunchen skall vara passe kommer det en annan yachtie och klampar på rätt in på kontoret. Vi följer hans exempel och det verkar inte vara någon som protesterar.
Vi presenterar oss och berättar att vi nyss anlänt från Carriacou. Här har man inte ens officiellt infört Sail Clear så vi förväntar oss en massa handskrivande i flera exemplar. Jag fyller i alla uppgifter utom net och gross tonnage eftersom det inte gäller fritidsbåtar och i vårt registreringsbevis står där endast ett streck.
Men….. det blir bassning på att jag inte fyllt i detta. Jag förklara då att vi inte har ett fraktfartyg och att de uppgifterna inte finns för fritidsbåtar. Tulltjänstemannen vill absolut inte gå med på det och uppmanar mig att kontakta Sjöfartsverket så att dom kan rätta till mitt dokument. Men, men… vi fraktar ju ingenting och då kan man inte tala om net och gross tonnage. Jag visar honom registreringbeviset och han frågar vad strecken efter raderna net och gross tonnage betyder. Not aplicable förklarar jag. Det hjälper inte. Han insisterar på att jag skall få mitt dokument uppdaterat med dessa uppgifter trots att dom inte existerar. Jag tar den enkla ut vägen och säger att jag skall kontakta dom.
Då var vi klara med tullen och nu skall vi få våra pass stämplade. Medans immigrationskvinnan hanterar detta lämnar en fransman fram sina papper hos tullen. Det blir exakt samma diskussion om net och gross tonnage även där. Man undrar om det är ett något suspekt nöje denna tulltjänsteman besitter att försöka införa dessa siffror i dokumenten för fritidsbåtar.