Tja, vad skall jag hitta på att skriva om idag ? Den ena dagen är den andra lik. Vi är duktiga och lyckas gå mer än 55 Nm. Det är riktigt långt med tanke på att vi inte seglar.
Jänkarna har en otroligt massa bryggor. En för varje fastighet. Ingen samordning här inte.
När det börjar bli dags att finna en plats för natten visar det sig svårt att ankra någonstans i närheten av där vi befinner oss innan en stund innan mörkret. Dessutom behöver vi fylla på vår dieseltank så vi bestämmer oss för att ta en natt i en marina vid namn South Harbour Village Marina. Vi undviker i möjligaste mån att använda oss av marinor eftersom kostnaden är så hög.
Vi närmar oss den yttre pontonen och frågar en person där om det finns någon gästplats för natten och om det går bra att lägga sig på utsidan den yttre pontonen. Mannen säger att det finns en plats ledig men den ligger på insidan och tidvattnet drar nu med kanske 2 knop vilket gör att han är tveksam om vi klarar att manövrera in genom infarten och sedan ha 2 knops medström för att ta oss till den lediga platsen.
Jag tror dock att det ska gå bra eftersom vi har bogpropeller. Vi tar fart in genom infarten och slår sedan back så att vi inte har någon fart över grund när vi ligger längs med strömriktningen. Det blir en vansklig manöver att ta sig framåt med tidvattenströmmen. Rodret låser jag i neutralläge eftersom det är helt verkningslöst i denna situationen. Manövrering får ske helt och hållet med motor och bogpropeller. När vi kommit fram till platsen vi skall in till gäller det att förflytta båten i sidled genom att vinkla den något så att den ”kanar” sidledes in till pontonen mellan 2 båtar. När vi får iland en lina känner jag att nu är vi ”hemma”.
Denna manöver hade varit helt omöjlig utan bogpropeller och hade vi tappat kontroll över båten hade vi dundrat in i pollarna och båtar som låg längre ner i strömmens riktning.