Vi fortsätter att mecka med Momo så att hon ska bli iordningsställd såpass att det går att segla henne norrut. Det största jobbet består av att masta av, rätta till mastbalken som sjunkit cirka 1 1/2 cm och att montera kabelrör, radar, lanternor, däcksbelysning och VHF-antenn.
Här ser man att balken gett med sig vilket inte är så bra.
Det tarvade en del undersökning var vi kunde få mastat av och förvarat masten under arbetet med den. Jag kontaktade Sunny som utfört massor av arbeten med rostfritt för oss. Hans fru ordnade fram en kranbil och dagen vi skulle lyfta tuffade vi iväg till Vela Latina, en mindre hamn ett stycke söder om marinan. Efter att masten lyfts av och lagts på bockar återvände vi till marinan.
Mastbalken behövde repareras och för det bad jag Sunny tillverka en balk som lades ovanpå den befintliga balken efter att den formats till och spacklats upp med epoxispackel. Resultatet ser vi i bilden nedan.
Det var massor som skulle göras på masten. Kabelrör skulle monteras inuti masten till alla de prylar som nu skall monteras. Masttätningen vid däck behövde göras om nu när där skulle passera 2 st. elrör. Elrören fick poppnitas fast från utsidan. När väl rören för alla kablar var på plats skulle radar, däcksbelysning, 2 st. motorgångljus, VHF-antenn, vindinstrument och 3-färgslanterna monteras. 3-färgslanternan var tvungen att tas bort och återmonteras eftersom den satt 10 grader snett.
När allt var klart och vi skulle masta på gav jag mig iväg till marinakontoret för att försäkra mig om att kajen inte skulle vara upptagen när kranbilen anlände. Då meddelar dom mig att dom precis skulle kontakta mig för att meddela att jag nu kunde masta av!
Resultatet av denna oreda blev att Petra inte behövde betala något för att masten legat på land i 4 veckor.
Efter påmastning var det en del arbete med att koppla in alla apparater som nu fanns uppe i masten. Radarkabeln fick skarvas för att nå fram till plottern, VHF-kabeln drogs till AIS’en som visade sig nu få en mycket bra räckvidd.
Jag har här inte redogjort för allt som vi donade med under våren på Momo. Listan med utfört arbete närmade sig 80 punkter. Det finns en del saker som får fixas senare men nu är båten i alla fall sjöduglig och det känns bra att släppa iväg dottern på hennes segling norr ut. Alla säkerhetsgrejor är åtgärdade. EPIRB’en är genomgången och testad med nya batterier, livflotten är nyligen ompackad, mantåget är nytt, riggen är genomgången med nya vantskruvar där utbyte behövts, propelleraxeltätning är ny och drivlinan är nu kompletterad med en Aquadrive, bränsletanken är rengjord, jackstays är monterade på däck, ny handmanövrerad länspump monterad i sittbrunnen och elsystemet är genomgånget, uppgraderat med nya kablage och ny huvudströmbrytare och batterierna är väl fastsatta med band.
Veckan innan vi åker tillbaka till Sverige kommer Petra ner och vi får några dagar tillsammans.
Den femte Mars tar vi flyget från Las Palmas till Göteborg.
Veckan som följer har Petra ett styvt jobb med att få gjort vid botten med ny bottenfärg.
Oj vad ni har jobbat- Hur orkar ni ? Jag kan inte fatta hur ni får tag på alla grejer. Nu måste ni ju ta det lite lugnt och inte bara jobba så i hel…. Vi har varit hemma och härjat runt i trädgården. Jag skaffade en ny gräsklippare så jag inte behöver kratta. Den gick fint även om gräset var högt, I morgon bitti skall jag ta tåget ner för jag skall på 2-årskalas och träffa hela gänget. Det ska bli härligt att äntligen få umgås med alla. jag stannar hemma ett par dar. I lördags var det riktigt otäckt hemma det var en kille som blivit knivskuren (antagligen nåt gängbråk)och blödde .Det kom flera polisbilar, ambulanser och polishundar. De var utanför Mios och hos en granne till de letade efter personer. Vi har fått igång kameran hemma ,vad bra man ser i den, En massa kramar till er och ta det lugnt nu