4/7 Vi blir väckta tidigt.

Vid 2 tiden på natten har skränandet i båten för om oss kommit upp i en nivå som får besättningen på TRUD att ha svårighet med att hålla ner ögonlocken, så efter en stund klär vi på oss och lämnar kajen för att förtöja om vid fiskarnas höga kaj i den NW delen.

Det kändes rätt bra att inte ha betalt någon hamnavgift. Ska man ha sådan får det vara någon som ser till att det är ordning och reda.

Vid kvart över 5 blir vi väckta av en trut på TRUD. Pia trodde det var någon som knackade på båten och det var det. En stor rackare till trut verkade ha intagit TRUD som sitt revir och pickade på däcket. Pia schasar iväg den och den sitter på bryggan och gnyr en stund men den återkommer strax och försöker landa på gennakerpeket men det är ju runt så han plaskar i plurret. Där fortsätter han att gny över sin situation men ger sig inte utan återkommer ånyo och intager ruffluckan som sin piedestal.

Man ser ena foten, tersen eller vad det nu heter och undersidan på monstret.

Truten står majestätiskt på ruffluckan.

Truten står majestätiskt på ruffluckan.

Efter detta finner vi det lika gott att ge oss av trots att det är tät dimma. Vi har ju plotter med AIS och nu även radar så det borde inte vara några problem. Vi kommer iväg 05:30. Det är tät dimma och när vi kommer ut 200 m från land försvinner det fullkomligt ur synfältet.

Samma sak idag som igår. D.v.s. det blåser alldeles för lite för att kunna segla ens med gennackern så det blir tråkig motorgång hela dagen. Stundtals kan vi ta lite hjälp av genuan för att bättra på farten och spara lite diesel men mestadels är det enkom motor som gäller.

Det blir in alles 12 timmar för maskin. Vi vill nämligen komma upp till Utsira för att passa ett möjligt väderfönster med utgångspunkt därifrån över till Shetland som kanske kan uppenbara sig den 7 och 8:de. Huruvida detta funkar får vi avvakta och se men vi vill i alla fall ge det en chans. Annars verkar det som att vi får ligga och vänta länge.

Det händer inte så mycket under färden norröver. Man är sysselsatt med att kolla på radarskärmen och identifiera all mindre båtar och de som inte har AIS. De som har sådan är busenkla att hålla koll på. Det sköter sig nästan av sig själv.

När vi har 1 timma kvar upp till Skudeneshavn som är tänkt att bli vår natthamn kommer en stor tanker från väster som just har fått lots ombord. Han ligger på kurs tvärs vår men instrumenten visar att vi kommer att gå drygt en 1/2 distansminut ca 1000 meter för om honom. Dessutom har han väjningsplikt gentemot oss. Han skulle kanske kunna hävda att han har svårt att manövrera då det längre fram finns öar att ta hänsyn till men ännu är vi i rum sjö. Om det nu är så att han vill hävda undantag från väjningsreglerna och vi därmed skall anses som väjningskyldiga har han krav på sig att håll konstant fart och kurs. Så gör han inte utan efter att lotsen tagits ombord ökar han hastigheten från 6 till 10 knop. Nu tar detta en stund för ett så stort fartyg (276 meter långt) så vi hinner över ändå och avståndet är mer än 1/2 distansminut. Detta får ändå anses som litet i detta sammanhang men man kan tycka att det var onödigt att öka farten när vi hade större marginal vid inträdet av närsituationen. Till saken hör att han blåser sin tuta hela tiden.

Senare ser vi på radarn att det ligger en annan båt, utan AIS längre fram som verkligen kommer att vara nära när tankern gått förbi oss. Vi ser inte skymten av fartyget men förmodligen hade han full koll på att vi skulle gå före honom då vår AIS talar om för honom exakt hur vi rör oss, men det är lite stressande när dom blåser sin tuta hela tiden.

Nu hade vi is i magen och hittade inte på något dumt utan litade på instrumenten och fullföljde trotts sirenen från fartyget. Hade vi tvekat och försökt göra en undanmanöver hade det kunnat gått riktigt illa.

Nedan visas ett exempel (dock inte närsituationen med tankern som jag beskrev tidigare) på hur det kan se ut på plottern med AIS-symbolerna för andra fartyg. TRUD är den lilla röda båten som befinner sig på den röda linjen. Här är det 2 båtar (De röda trianglarna) som kommer att passera nära på var sida om TRUD. Passageavståndet utgörs av de oranga linjerna  mellan de blå punkterna. Vid minsta avstånd kommer fartyget att befinna sig på den ena blå punkten och vi på den andra. Detta förutsätter att ingen av oss ändrar fart och kurs. Ligger dessa punkter på varandra d.v.s. den oranga linjens längd är 0 så är det lämpligt att någon ändrar på någonting.

Exempel på hur AIS-symboler ser ut.

Exempel på hur AIS-symboler ser ut.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.

Ett svar på 4/7 Vi blir väckta tidigt.

  1. Ann Almqvist-Lönnberg skriver:

    Vad roligt det är att läsa er blogg! Så härligt ni måste ha det! Uppskattar speciellt att ni delar med er av erfarenheter som kanske kan komma oss till användning en dag. 🙂 Vi har ju precis båda tagit Kustskepparexampen (jag, eftersom min var från 1982….). För mig var det mycket nytt kring all den teknik man nu har glädje av, ingen stor hjälp att ha haft trafikflygarcertifikat däremellan heller… Kram på er!

Kommentarer är stängda.