Vi har haft ingen vind förifrån. Det betyder att den lilla vind vi haft har kommit rakt i nosen och då är det väldigt svårt att ta lite nytta av seglen. För att dom ska stå någorlunda behöver man gå väldigt långt från vindögat och då kommer vi inte dit vi vill.
Idag tankade vi över den första av de dunkar vi har på däck och kunde konstatera att med ekonomifart drar motorn knappt 0,4 L/distansminut. Det betyder att vi har möjlighet att gå ytterligare 600 Nm med den dieseln vi har ombord. Ca. 1/3 av återstående sträcka till Azorerna.
Skepparen har klippt sig själv idag och med lite hjälp av Torbjörn blev även nacken städad.
Äntligen har vi nu på eftermiddagen fått lite seglingsbar vind och kan ta oss fram utan det ständiga oljudet från motorn som vi har fått stå ut med i 27 timmar. Strax innan vinden kom fick vi vår första squall och däcket blev väl avsköljt med regnvatten.
Dygnsdistans 60 Nm. 1905 kvar till Horta.
Idag tankade vi över den första av de dunkar vi har på däck och kunde konstatera att med ekonomifart drar motorn knappt 0,4 L/distansminut. Det betyder att vi har möjlighet att gå ytterligare 600 Nm med den dieseln vi har ombord. Ca. 1/3 av återstående sträcka till Azorerna.
Skepparen har klippt sig själv idag och med lite hjälp av Torbjörn blev även nacken städad.
Äntligen har vi nu på eftermiddagen fått lite seglingsbar vind och kan ta oss fram utan det ständiga oljudet från motorn som vi har fått stå ut med i 27 timmar. Strax innan vinden kom fick vi vår första squall och däcket blev väl avsköljt med regnvatten.
Dygnsdistans 60 Nm. 1905 kvar till Horta.